2023. már 23.

Diszlexiás/diszgráfiás gyermekek meseterápiájának tanulságai – 7.

írta: Dr. Schéder Veronika
Diszlexiás/diszgráfiás gyermekek meseterápiájának tanulságai – 7.

Nagyszerű fordulattal zárult az előző találkozásunk a 11 éves kis diszesemmel (lásd itt: https://diszlexia.blog.hu/2023/03/20/diszlexias_diszgrafias_gyermekek_meseterapiajanak_tanulsagai_469 ), izgalommal vártam a folytatást. A támadó- és védőállás átismétlése után jöhettek az ujjbábok: most én kerültem védekező, ő pedig támadó helyzetbe. Egy kutyus támadta a nyuszit, cseppet sem arrogáns hangszínnel, inkább visszafogott tényközlés módjára: „Vigyázz, mert megeszem az összes répádat!” (Mit ne mondjak, magamról is tudnék mit mesélni, hogyan „álltam a sarat” a nyuszi bőrébe bújva, majd azután később is… Hát, komoly önismereti munka volt nekem is, az biztos!;) Ezután ismét cseréltünk. Egyszer ő volt a támadó, én a ...

Tovább Szólj hozzá

szorongás meseterápia

2023. már 20.

Diszlexiás/diszgráfiás gyermekek meseterápiájának tanulságai – 6.

írta: Dr. Schéder Veronika
Diszlexiás/diszgráfiás gyermekek meseterápiájának tanulságai – 6.

Mitagadás, volt egy kis izgalom bennem is a múlt heti meseterápiás foglalkozás után: vajon beleragadunk-e az elhárításba (és meddig), vagy épp a múltkori történéseknek köszönhetően sikerül majd túllendülnünk rajta? Most akkor van probléma az iskolában, vagy nincs probléma? Át kell-e élni diszlexiásként megalázó helyzeteket, vagy á, dehogy…? Nem árulom el rögtön, akit érdekel, olvassa végig �.

A mosolygós megérkezés nyitott cserfességgel folytatódott, ahogy bekuckóztunk a megszokott kis szobánkba – mintha egy héttel korábban nem is ugyanezt a kislányt láttam volna… Az előre kikészített kis ujjbábok máris elnyerték a tetszését. Hát játsszunk! Szerinted milyen szupertulajdonságuk van ezeknek az állatoknak? Tőle ...

Tovább Szólj hozzá

2023. már 14.

Diszlexiás/diszgráfiás gyermekek meseterápiájának tanulságai – 5.

írta: Dr. Schéder Veronika
Diszlexiás/diszgráfiás gyermekek meseterápiájának tanulságai – 5.

Uhh, egy kőkemény foglalkozáson vagyunk túl. Kaptam egy jókora indulatáttételes 60 percet, és most kihúzom magam, mert valójában ez egy fontos mérföldkő lehet a diszterápiás kapcsolatunkban a 11 éves kis tanítványommal.

Szóval, én a múltkori lélekmesék után – hogy stílusos legyek – nagyon lelkesen vártam ezt a kislányt. Mindjárt meg is kérdeztem, nos, hogy van a lélekmadara, milyen fiókokat nyitogatott ki az elmúlt egy hétben, amióta nem találkoztunk. És innen kezdődött a bekeményítés: sehogy nincs a madár, semmilyen fiókot nem nyitogatott, és úgy egyáltalán, semmikor semmi sem történt – mindez a foglalkozás java részére jellemző kommunikációs stílus volt, amilyennek őt még azelőtt sohasem láttam. Már az ajtóban ...

Tovább Szólj hozzá

2023. már 13.

Szelektív mutista gyermekek az integratív programban

írta: Dr. Schéder Veronika
Szelektív mutista gyermekek az integratív programban

2023. március 6-án Somosi Melinda, a Beszédmumus szerkesztője készített velem interjút. Az interjúban a szelektív mutista gyermekekről beszélgettünk, ahol elmondtam azokat a tapasztalataimat, amelyeket korábbi kutató- és terápiás munkáim, valamint a jelenlegi integratív diszlexia-terápiás munkám kapcsán tapasztaltam. A kb. félórás beszélgetés itt hallgatható meg:  https://www.youtube.com/watch?v=UxPIk76XHpw  

Tovább Szólj hozzá

szorongás integratív diszlexia-terápia szelektív mutizmus

2023. már 11.

A disz...-es gyermekek iskolai szekálásáról...

írta: Dr. Schéder Veronika
A disz...-es gyermekek iskolai szekálásáról...

Nem tudom, mit lehet tudni a történet hátteréről, de őszintén szólva nem is kívánja a gyomrom, hogy utánanézzek. Viszont! Megadta a végső lökést ahhoz, hogy leírjam azokat a gondolatokat, amelyek egy ideje kavarognak bennem, és szerintem oltári fontosak.
Képzeljük el, hogy adott egy diszlexiás gyermek, legyen mondjuk 4. osztályos. Képzeljük el, hogy 1. osztálytól fogva küszködik az olvasással, írással (következményesen a tanulással). Nincs sikerélménye. Ellenkezőleg: kinevetik, kicsúfolják. Röhög az osztály, ha ő olvas. A tanító néninek is görcsös félmosolyra húzódik a szája, amit a kis „delikvens” a szeme sarkból nem tud nem ...
Tovább Szólj hozzá

2023. már 09.

A módszertani kreativitás határai

írta: Dr. Schéder Veronika
A módszertani kreativitás határai

Képrejtvény! :)

Vajon mire készülünk ezen az elektronikus írástechnika (tízujjas vakírás, röviden: gépírás-) órán? 

Nincs elérhető leírás.  Nincs elérhető leírás.

10-11 éves diszlexiás, diszgráfiás gyermekek fejlesztése, kreatív, játékos, mozgásos feladatokkal, zenével megspékelve! ;)

A részletekről itt olvashattok:

https://youtu.be/jkUTLmVB59c

Tovább Szólj hozzá

2023. már 07.

Diszlexiás/diszgráfiás gyermekek meseterápiájának tanulságai – 4.

írta: Dr. Schéder Veronika
Diszlexiás/diszgráfiás gyermekek meseterápiájának tanulságai – 4.

Az metamorphoses alkotó-fejlesztő meseterápiás munkába számtalan eszközt lehet integrálni. Én szeretem használni az önismereti társasjátékokat, pl. az Identity-t vagy Az érzelmek birodalmát. Még az előző foglalkozáson (melyről itt olvashatsz: https://diszlexia.blog.hu/2023/02/28/diszlexias_diszgrafias_gyermekek_meseterapiajanak_tanulsagai_138 ) kerültek terítékre az Identity szeretet-kártyái is, amelyek kapcsán arra gondoltam, most már elindulhatunk a „címszereplő” kis tanítványom lelkének mélyebb bugyrai felé is, így a legközelebbi találkozásunkra részben egy szanszkrit teremtéstörténettel, részben pedig Michal Sznunit: Lélekmadár című meséjével készültem.

lelekmadar.jpg

A teremtésmítoszt csak bevezetésképp, ráhangolódásul akartam ...

Tovább Szólj hozzá

szorongás diszlexia diszgráfia meseterápia

2023. már 05.

Betűbalett a meskete.hu-n!

írta: Dr. Schéder Veronika
Betűbalett a meskete.hu-n!

Kedves Olvasóim és az Integratív Diszlexia-terápia iránt Érdeklődők!

Mostantól olvasható a meskete.hu weboldalon annak a mesémnek egy kis szelete, amellyel az alsó tagozatos diszlexiás, diszgráfiás gyermekek fejlesztő foglalkozásain dolgozom. Az egész történet természetesen ennél jóval bővebb, hiszen a programom egy teljes tanévet felölel, s hétről hétre új betűvel ismerkedünk meg a gyerekekkel, egy-egy új mesefejezet keretei között. Viszont a mesketére feltöltött "Betűbalett (nem csak diszlexiásoknak)" önmagában is kerek egész, és szemléletes ízelítőt ad a munkámból mindazoknak, akik eddig esetleg csak fontolgatták, hogy kipróbálnák ezt az új típusú fejlesztést, de még kicsit bizonytalanok vagy bátortalanok hozzá.

A ...

Tovább Szólj hozzá

balett diszlexia diszgráfia mozgásfejlesztés meseterápia olvasási nehézség olvasási zavar integratív diszlexia-terápia

2023. feb 28.

Diszlexiás/diszgráfiás gyermekek meseterápiájának tanulságai – 3.

írta: Dr. Schéder Veronika
Diszlexiás/diszgráfiás gyermekek meseterápiájának tanulságai – 3.

Diszlexiás/diszgráfiás gyermekek meseterápiájának tanulságai – 3.

Tovább mesélek arról, hogy a 11 éves diszes kislánnyal folytatott meseterápiás munkánk második négyhetes etapjában milyen irányt vett a segítő folyamat, hány szög bújt ki időközben a zsákból. (A korábbi két írásomat az esetről elolvashatod itt: https://www.diszterapia.hu/l/diszlexias-di/ )

A kép forrása: deviantart.com (Pinterest)

Visszatérve arra, hogy a tanulási zavarok, így a diszlexiás, diszgráfiás problémák viselkedéses tünetei közül most egy olyan szorongásos esetről van szó, ahol a kislány iskolai teljesítményhelyzetekben leblokkol, esetleg akkor sem szólal meg, ha egyébként tudja a választ, folytassuk a történetet annál a meseterápiás ...

Tovább Szólj hozzá

szorongás diszlexia diszgráfia meseterápia integratív diszlexia-terápia

2023. feb 28.

Diszlexiás vagy? Járj balettra!

írta: Dr. Schéder Veronika
Diszlexiás vagy? Járj balettra!

Rögtön az elején szeretnék eloszlatni egy esetleges félreértést: én magam nem voltam, nem vagyok diszlexiás. Szerencsés módon kiváló nyelvi készségekkel vettem az akadályokat már első iskoláséveimben is. De amit a balettórákon való részvételem kapcsán a saját "bőrömön" megtapasztaltam, az ugyanúgy érvényes bárki másra is, és most - immár nyelvész szakértő szemmel - erről szeretnék írni, integratív diszlexia-terápiás megközelítéssel.

Tavaly tavasszal újra elkezdtem balettórákra járni Nyíregyházán, egy felnőtt balettcsoportba. Éppen 30 évvel azután, hogy befejeztem általános iskolai balett tagozatos tanulmányaimat. Most 44 éves vagyok, egész életemben sportoltam, csakhogy ennek a sportnak java része ...

Tovább Szólj hozzá

balett diszlexia mozgásfejlesztés olvasási nehézség olvasási zavar integratív diszlexia-terápia

süti beállítások módosítása