Az olvasási nehézség és az olvasási zavar (diszlexia) megkülönböztetése
Ahogy tágabb értelemben a tanulási, úgy az olvasási problémák terén is különböző súlyossági fokokat különböztetünk meg. Beszéljünk most a "nehézségekről" és a "zavarokról".
Ami "csak" nehézség, az enyhébb. Ami "már" zavar, az súlyosabb dolog.
Olvasási nehézséget okozhat például, ha a gyermek sokat volt beteg, emiatt több hetet hiányzott az iskolából, a nagy lemaradását pedig még nem sikerült behoznia. Az is lehet, hogy otthon, a családi életben támadt valamilyen zűrzavar, ami lelkileg viseli meg a gyermeket, és ezért romlik az iskolai teljesítménye. Azoknak a gyerekeknek tehát, akiknek nehézségei vannak, az állapota átmeneti. Odafigyeléssel könnyebben és rövidebb idő alatt lehet rajtuk segíteni.
A diszlexia nem csupán olvasási nehézség, hanem olvasási zavar. Az olvasási zavar már nemcsak átmeneti, hanem tartósabb probléma, és hosszabb időt vesz igénybe a rehabilitációja. Más talajon alakul ki, mint a nehézség: itt a mozgás vagy a nyelvi készségek eltérő fejlődése, részképesség-gyengeségek állnak a háttérben.
Míg azonban az olvasási nehézséggel küzdő gyerekek átlagos vagy átlagon aluli értelmi képességekkel rendelkeznek, a diszlexiások átlagos vagy átlagon felüliekkel. A diszes gyermek tehát gyakran nagyon is okos, így sokkal nehezebb feldolgoznia a klasszikus iskolai kudarcokat.
Néha fejtörést okozhat az, hogy az olvasásban (és írásban) jelentkező tünetek a két csoportnál nagyon hasonlóak. Továbbá a diszlexiás gyermekek - jó értelmi képességeiknek köszönhetően - sokáig ügyesen kompenzálhatnak (technikásan elfedik a bajt), így esetleg csak később derül ki róluk, hogy nem is tudnak olvasni...
Az integratív diszlexia-terápia mind az olvasási nehézséggel, mind az olvasási zavarral küzdő gyerekek számára hasznos segítséget nyújt.